08
oktober 2018

Onmoeting met Daniëlle Sioen

Daniëlle Sioen is één van de drie Sioen-zussen. Terwijl haar twee zussen intussen het bedrijf leiden, koos ze er zelf voor om het familiebedrijf van iets verder op te volgen.

rencontre-danielle-sioen-puilaetco-dewaay-private-bankers
Juwelen ontwerpen: dat is mijn echte passie. Maar vraag me niet om mijn betrokkenheid bij het familiebedrijf helemaal op te geven, want dat wil ik niet.”

Sioen Industries is erin geslaagd om op enkele heel specifieke nichemarkten  uit te groeien tot  een  wereldleider.  Terwijl de Belgische textielindustrie het de voorbije decennia steeds lastiger kreeg, transformeerde Sioen Industries zich tot een producent van hoogwaardig textiel. Het bedrijf produceert beschermende kledij voor het leger en de brandweer, grote doeken met daarin LED-verlichting verweven, dekzeilen voor vrachtwagens, geotextiel voor de versterking van infrastructuur tot zelfs kweekdoeken voor algen. Het bedrijf realiseerde in 2017 een omzet van 473 miljoen euro en telt 4.341 werknemers in 23 landen.

“De crisis van 2007 heeft ons echt gedwongen om nog meer in te zetten op innovatie. Omdat we ook een toeleverancier zijn van de transportsector, voelden we als één van de eersten de effecten van de crisis”, zegt Daniëlle Sioen, de zus van CEO Michèle Sioen en zelf ook lid van het Directiecomité. Het bedrijf snoeide volop in de kosten om de storm te doorstaan. “Zo hebben we ook de ruimte gecreëerd om voluit te investeren in R&D en innovatie. Eigenlijk zijn  we  niet langer een textielbedrijf. We zijn een technologiebedrijf”, zegt Daniëlle Sioen.

Hoe groot is de uitdaging om nieuwe innovatieve producten op de markt te blijven brengen?

“Het is echt wel  mogelijk  om  continu te blijven innoveren, maar dat kunnen we natuurlijk niet alleen. Daarom werken we heel intens samen met onderzoeksinstellingen, universiteiten en sectorfederaties. Daarnaast is het ook heel belangrijk om jonge mensen aan te werven. Je kan er niet omheen dat dertigers en  vijftigers  vandaag  een hele andere kijk hebben op de technologische vooruitgang. Het zijn  de jonge mensen die het bedrijf mee moeten voorbereiden op de toekomst.”

Staat u er soms zelf nog van versteld hoe innovatief textiel kan zijn?

“Het gaat inderdaad heel snel. Zowat de helft van de producten die we vandaag verkopen, bestond tien jaar geleden niet eens. Vroeger produceerden we algemene werkkledij. Intussen zijn we geëvolueerd naar kogelvrije vesten voor het leger, meswerende T-shirts en brandwerende kledij voor de brandweer. We verweven alarmsystemen en zonnepanelen in doeken en we ontwikkelen doeken waarop het in de toekomst mogelijk zal zijn om groenten te telen. Dat zijn allemaal zaken waar we tien jaar geleden nog niet aan dachten.”

U maakt deel uit van het Directiecomité, maar u hebt geen operationele of leidinggevende functie. Is dat een bewuste keuze?

“Nadat ik 18 jaar lang aan de slag was op de confectie-afdeling, heb ik 12 jaar geleden besloten om een andere weg in te slaan. Sindsdien woon ik wel nog alle directiecomités bij en ik ontferm me ook nog over de investor relations. Ik ga eveneens mee op pad met de roadshows voor investeerders. Daardoor  verkeer ik in een vrij unieke positie: ik ben nog heel nauw betrokken bij het bedrijf, maar tegelijkertijd kan ik het ook met enige afstand bekijken. Hierdoor  kan  ik iets meer out of the box denken.  Voor Michèle ben ik ook een extern klankbord. En omdat we zussen zijn, is het voor mij ook gemakkelijker om af en toe dingen te zeggen die voor mensen buiten de familie minder evident zijn. Dat is toch een interessant gegeven.”

Hoe lastig was het om uw operationele functie in het familiebedrijf neer te leggen?

“Dat was een heel moeilijke beslissing, want ik had  toch  het  gevoel  dat  ik  de familie in de steek liet. Ik werkte samen met mijn mama op de confectie- afdeling. Zij heeft haar hele leven hard gewerkt en het was de bedoeling dat ik meer van haar taken zou overnemen, zodat zij kon afbouwen. Mijn vertrek heeft die plannen doorkruist, al heeft ze me dat nooit kwalijk genomen. Evident was het dus niet. Maar op dat moment voelde ik dat het tijd was om zuurstof te geven aan andere passies.”

Intussen hebt u uw eigen juwelenmerk. Komt uw ervaring bij Sioen Industries daarbij goed van pas?

“Enkele maanden nadat ik Sioen Industries verliet, heb ik Macc Jewel opgericht. Ik begon met het ontwerpen van slechts een handvol juwelen, die vriendinnen kochten. Sindsdien is Macc Jewel stelselmatig gegroeid. Dat vind ik geweldig, want dat is mijn echte passie. Maar met passie alleen kom je er natuurlijk niet. Ook bedrijfseconomisch moet het plaatje kloppen. Daardoor begon ik mijn eerste collectie al  meteen met een heel gedetailleerde kostencalculatie, net zoals ik gewend was om te doen bij de kledingcollecties van Sioen Industries. Daar heb ik leren rekenen en die vaardigheid komt me nu ook goed van pas.”

Hoe ver reiken uw ambities met uw juwelenmerk?

“Ik zou Macc Jewell nog graag internationaal verder uitbouwen. Er zijn natuurlijk maar zeven dagen in een week. Aan Sioen Industries besteed ik toch ook nog altijd een behoorlijk deel van mijn tijd. En kiezen tussen mijn juwelen en het familiebedrijf is bijna onmogelijk. De juwelen zijn mijn echte liefde, maar tegelijkertijd hecht ik er ook veel belang aan om de link met Sioen Industries te behouden.”

Sioen Industries is een beursgenoteerd familiebedrijf. Is dat soms een lastige spreidstand?

“Als familiebedrijf houden we er een uitgesproken       langetermijnvisie            op na. Maar dat staat niet haaks op een beursnotering. Ik merk toch dat de aandeelhouders dat wel appreciëren, want een langetermijnvisie zorgt ook voor stabiliteit. Er is dus geen echt spanningsveld met het zogezegde kortetermijndenken van de beurs. We hebben tegenover de aandeelhouders al bewezen dat we ook extern kunnen groeien, met verschillende grote overnames de voorbije twee jaar. Ik ben er ook van overtuigd dat we zonder de beursgang nog niet zo ver zouden staan. De notering op de beurs vereiste ook een verdere professionalisering. Daar plukken we nu ongetwijfeld ook de vruchten van.”

Vrouwen spelen een belangrijke rol bij Sioen. Uw moeder is nog altijd bestuurder en uw twee andere zussen staan aan de leiding, Michèle is CEO en Pascale leidt de chemicaliënafdeling. Is die vrouwelijke touch ook een deel van het succesverhaal?

“Dat zou ik echt niet durven zeggen. Sioen Industries is vooral een bedrijf met een heel open structuur, waarin iedereen heel aanspreekbaar is. Elke arbeider kan zonder enig probleem het bureau van Michèle binnenstappen. Zoiets is heel belangrijk. Maar die openheid kan ook bestaan in bedrijven die door mannen worden geleid. We moeten geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen, maar iedereen veeleer beoordelen op zijn afzonderlijke capaciteiten. De persoon primeert boven het geslacht.”

 

Lees ook

Une-gestion-durable-de-votre-portefeuille

Een duurzaam beheer van uw portefeuille

Wilt u zowel financieel rendement als maatschappelijke impact? Kies dan voor duurzaam portefeuillebeheer. U investeert in een positieve toekomst, voor uzelf en de volgende generaties. In lijn met uw waarden, zal uw vermogen geïnvesteerd worden in verantwoordelijke, zorgvuldig geselecteerde bedrijven.

Lees meer
investissement-immobilier

Anders investeren in vastgoed?

Hebt u, net als de meeste Belgen, ook een baksteen in de maag? Nochtans: rechtstreeks in fysiek vastgoed investeren is een kapitaalintensieve investering, die toch wel een aantal risico’s inhoudt. Daarom bieden we u bij Puilaetco Dewaay Private Bankers oplossingen aan waarmee u ook onrechtstreeks in immobiliën kunt investeren.

Lees meer
le-crédit-patrimonial-des-solutions-sur-mesure

Vermogenskredieten: oplossingen op maat!

Wilt u een opportuniteit aangrijpen of een belangrijke verrichting financieren, zonder uw portefeuille, of een deel ervan, te moeten verkopen? Bij Puilaetco Dewaay Private Bankers kunt u genieten van een bijzonder soepele financiering op maat, tegen zeer gunstige voorwaarden: het vermogenskrediet, ook wel ‘Lombardkrediet’ genoemd.

Lees meer