28
december 2018

Antwerp Roast. Overweldigende tentoonstelling van Rirkrit Tiravanija

Tijdens Independent Brussels, de beurs voor hedendaagse kunst, presenteerde Puilaetco Dewaay Private Bankers als sponsor van het Museum Dhondt-Dhaenens en in samenwerking met galerie Tommy Simoens en Independent, een kunstwerk van Rirkrit Tiravanija. De kunstenaar verblijft als eerste in de Wunderkammer van Hans Op de Beeck, in het kader van het residentieprogramma voor kunstenaars van het Museum Dhondt-Dhaenens. Ondertussen exposeert hij tot 20 januari in de Antwerpse galerie Tommy Simoens. Zoals steeds, verrast hij ook met deze expositie. Een uitstekende gelegenheid om kennis te maken met een internationaal erkend kunstenaar.

Rirkrit Tiravanija ld

© Lara Gasparotto

 

Geëngageerd kunstenaar

Rirkrit Tiravanija geldt als één van de invloedrijkste kunstenaars van zijn generatie. In zijn kunst onderzoekt hij de sociale rol van de kunstenaar. Hij stelt het statuut in vraag van het kunstwerk als object en van de galerij (of het museum) als sacrale kunstplek. Zijn exposities doorbreken de grens tussen kunst en realiteit, doordat ze de toeschouwers bewegen tot participatie en interactie. Zijn oeuvre heeft onmiskenbaar een humanistische, ethische en sociaal geëngageerde dimensie. Zijn werk incarneert de globalisering sinds de jaren 1990. De projecten die hij opzet, zijn kritisch van aard, weliswaar meestal met een ludieke en humoristische inslag. In tal van zijn projecten staan thema’s zoals koken en architectuur centraal.

Wereldburger

Rirkrit Tiravanija heeft Thaise roots. Hij werd in 1961 geboren in Buenos Aires en groeide op in Thailand, Ethiopië en Canada. Zijn kunstopleiding genoot hij in Toronto, Chicago en New York. Zijn werk werd tentoongesteld in talrijke musea over de hele wereld en hij werd bekroond met prestigieuze prijzen zoals de Hugo Boss Prize of de Gordon Matta Clark Foundation Award. Voor zijn werk woont en pendelt hij tussen New York, Berlijn en Chiang Mai. Hij onderwijst visuele kunst aan de Columbia University en is ook één van de stichters van Utopia Station.

Relationele esthetiek

Van in het begin van zijn carrière concentreert de kunstenaar zich op de manier waarop het individu de gemeenschap ervaart, waar ontmoetingen en uitwisselingen primordiaal zijn. Hij geeft zijn installaties vorm als scènes of architecturale ruimtes waarin de toeschouwers uitgenodigd worden om een maaltijd te delen, samen te koken, te musiceren, te puzzelen of te lezen. De Franse kunstcriticus Nicolas Bourriaud omschrijft de artistieke aanpak van Rirkrit Tiravanija als Esthétique Relationnelle (1998). Binnen dit concept creëert het kunstwerk een sociale omgeving waar individuen samenkomen om deel te nemen aan een gezamenlijke activiteit. Daarbij staat de kunstenaar niet centraal, maar fungeert hij als katalysator. Op deze manier biedt het kunstwerk, volgens Bourriaud, niet langer een voedingsbodem voor de verbeelding en utopieën, maar stelt het een manier van leven en actiemodellen voor, in de realiteit*.

Antwerp Roast

Voor zijn tentoonstelling in de Antwerpse galerij Tommy Simoens liet Rirkrit Tiravanija een muur bouwen voor de voorgevel van de galerij. Zo hield hij het tentoongestelde verborgen. Vooraf had niemand iets te zien gekregen, ook zijn galeriehouder niet. De inhoud van de tentoonstelling werd geopenbaard tijdens de vernissage-performance op 27 november. Zoals hij dat gewoon is, bood hij vóór de galerie vrienden, bezoekers en voorbijgangers een maaltijd aan (in dit geval een speenvarken), terwijl uit de muur een doorgang naar de tentoonstelling werd gehakt. Van bij de eerste aanblik verbluft de expositie. De muren van de galerie zijn in kleurrijke verf bespoten met zinnen ontleend aan titels van andere projecten van de kunstenaar. In het midden van de ruimte rust een auto, waarvan de wielen verdwenen zijn, op bakstenen. Alles ademt de sfeer van een kraakpand uit en als toeschouwer snap je niet onmiddellijk wat er aan de hand is, maar word je overspoeld door de overweldigende indrukken die deze mise-en-scène weet op te wekken.

De tentoonstelling loopt tot 20 januari 2019.

 

 

Antwerp Roast.

Tommy Simoens Gallery

Waalsekaai 31 & 32, 2000 Antwerpen

www.tommysimoens.com

* Nicolas Bourriaud. Esthétique relationnelle, Dijon, Les presses du réel, 1998

Lees ook

conseils-en-patrimoine-artistique

Bedachtzaam advies voor het beheer van uw kunstvermogen

Bezit u kunstwerken die deel uitmaken van uw familie of bent u een gepassioneerd verzamelaar? Kunst is een belangrijk deel van een privévermogen en vraagt om een specifieke benadering. Binnen onze privébank adviseert ons departement Kunstbeheer u discreet, objectief en transparant over uw kunstpatrimonium.

Lees meer
Pourquoi-choisir-puilaetco-dewaay-pirvate-bankers

Waarom kiezen voor Puilaetco Dewaay Private Bankers?

Sinds 1868 hebben we maar één enkele missie: u performante, gepersonaliseerde en verantwoorde oplossingen bieden. Als private bankers focussen we op een volledig gepersonaliseerde aanpak, gebaseerd op onze ervaring, geschiedenis en geavanceerde technologie.

Lees meer