27
juni 2019

Lage kosten, hoge impact

De explosieve groei van het aantal goedkope luchtvaartmaatschappijen zorgt voor een toename van het toerisme. Deze goedkope reizen hebben ook een zorgwekkend effect op het milieu.

faibles_couts_lourdes_conséquences_puilaetco_dewaay

 

Op de meest recente lijst van de 10 grootste vervuilers in Europa steekt er één met kop en schouders bovenuit. Samen met negen Poolse, Duitse en Bulgaarse bruinkoolcentrales (die voor de opwekking van elektriciteit een zeer vervuilende soort steenkool verbranden), is budgetluchtvaartmaatschappij Ryanair de eerste vliegmaatschappij die zo hoog op de zwarte lijst van grote CO2-uitstoters genoteerd staat.

Volgens de in Brussel gevestigde Transport & Environment research group, die de data heeft verzameld, is de CO2-uitstoot van Ryanair in 2018 met 6,9% gestegen en over de afgelopen vijf jaar met bijna 50%. « Wat het klimaat betreft, is Ryanair de nieuwe steenkool », volgens het onderzoeksbedrijf.

De Ierse luchtvaartmaatschappij bracht hiertegen in dat ze op basis van de CO2-uitstoot per kilometer per passagier “de groenste en schoonste luchtvaartmaatschappij van Europa” is. Hoewel het klopt dat Ryanair uitsluitend met de meest recente en meest energie-efficiënte Boeings 737 vliegt, is het probleem niet de CO2-uitstoot per kilometer, maar het aantal afgelegde kilometers.

Met meer dan 2000 vluchten per dag op 1800 verschillende routes vervoert Ryanair 130 miljoen passagiers per jaar. Dit komt volgens luchtvaartwebsite AirTravelGenius neer op 900 miljoen afgelegde kilometers per jaar, i.e. 16 enkele reizen tussen de aarde en Mars.

De opkomst van budgetluchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair en EasyJet, samen met Southwest en JetBlue in de Verenigde Staten, en een toenemend aantal concurrenten over de hele wereld hebben het internationale toerisme opnieuw vormgegeven door via een goedkoop aanbod een nieuwe vraag te creëren. Tegelijkertijd hebben passagiers dankzij online-prijsvergelijkers geprofiteerd van een efficiëntere en transparantere prijsstelling, wat bij vrijwel elke vliegmaatschappij tot goedkopere tickets heeft geleid.

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Sydney is één van de gevolgen hiervan dat toerisme nu goed is voor een tiende van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, meer dan de internationale handel.

Naarmate consumenten zich steeds meer bewust worden van het effect van hun eigen handelen op het milieu en multilaterale klimaatafspraken zoals het klimaatakkoord van Parijs van kracht worden, moeten luchtvaartmaatschappijen rekening houden met mogelijke ingrijpende veranderingen, met name in de manier waarop zij worden belast.

De internationale luchtvaart wordt in vergelijking met andere vormen van transport momenteel onderbelast.

Volgens economen van het Internationaal Monetair Fonds en de Wereldbank wordt de internationale luchtvaart in vergelijking met andere vormen van transport momenteel onderbelast. Luchtvaartmaatschappijen betalen geen brandstofaccijns op kerosine en het btw-tarief is nul. Dit betekent dat er geen belasting wordt geheven op de verkoop van vliegtickets en dat de belasting die op de toegevoegde waarde geheven wordt, wordt terugbetaald.

Het tijdperk van lage belasting zou binnenkort voorbij kunnen zijn. De Europese Unie stelt dat zonder ingrijpen de CO2-uitstoot in 2050 met 300% zal toegenomen zijn. Nu de EU bezig is met het opstellen van de begroting voor na 2020 en hard op zoek is naar alternatieve inkomstenbronnen, lijkt een verhoging van de belasting op vliegen een eenvoudige keuze.

Zouden hogere ticketprijzen de welhaast onstuitbare opkomst van het internationale toerisme kunnen afremmen? Dat moeten we afwachten.

Dit artikel is samengesteld door KBL European Private Bankers. De inhoud van dit document en de hierin geuite standpunten - op basis van informatie die afkomstig is van bronnen die wij als betrouwbaar achten - zijn die van het Group Asset Allocation Committee (GAAC) van KBL epb op datum van juni 2019 en kunnen aan veranderingen onderhevig zijn. Dit artikel is van algemene aard en vormt in geen geval een juridisch, boekhoudkundig, fiscaal of beleggingsadvies. De beleggers dienen in het achterhoofd te houden dat prestaties uit het verleden geen indicatie vormen voor de toekomst en dat de waarde van een belegging kan stijgen of dalen.

Lees ook

horloge

Een gepersonaliseerd vermogensbeheer

U geniet van een volledig gepersonaliseerde aanpak. In samenwerking met een team van exper ts in hun respectieve domeinen en gebruikmakend van performante informaticamiddelen, concentreren onze private bankers zich uitsluitend op uw specifieke behoeften.

Lees meer
Une-gestion-durable-de-votre-portefeuille

Een duurzaam beheer van uw portefeuille

Wilt u zowel financieel rendement als maatschappelijke impact? Kies dan voor duurzaam portefeuillebeheer. U investeert in een positieve toekomst, voor uzelf en de volgende generaties. In lijn met uw waarden, zal uw vermogen geïnvesteerd worden in verantwoordelijke, zorgvuldig geselecteerde bedrijven.

Lees meer
investissement-immobilier

Anders investeren in vastgoed?

Hebt u, net als de meeste Belgen, ook een baksteen in de maag? Nochtans: rechtstreeks in fysiek vastgoed investeren is een kapitaalintensieve investering, die toch wel een aantal risico’s inhoudt. Daarom bieden we u bij Puilaetco Dewaay Private Bankers oplossingen aan waarmee u ook onrechtstreeks in immobiliën kunt investeren.

Lees meer