26
juni 2019

Het nieuwe toerismetijdperk

Wat zijn de motoren van de wereldwijde explosieve toename van de reis- en toerisme-industrie? Een combinatie van geografische trends en demografische patronen op lange termijn.

le_nouvel_age_du_tourisme_puilaetco_dewaay

Behalve wanneer je een privé-eiland huurt, is het onwaarschijnlijk dat je alleen bent, waar je jouw zomervakantie ook doorbrengt. Vandaag de dag reizen er meer mensen naar meer plaatsen dan ooit tevoren. En er zijn geen aanwijzingen dat deze trend vertraagt.

De reis- en toerisme-industrie is één van de grootste economische sectoren ter wereld, met 10% van de wereldwijde werkgelegenheid en een totale waarde van bijna EUR 8.000 miljard. Alleen al in het afgelopen jaar bedroeg de groei 3,8%.

De snelst groeiende regio is Azië-Pacific, die nu goed is voor 45% van de wereldwijde retailreismarkt. China trekt het leeuwendeel van de regio naar zich toe. Dit jaar zullen naar verwachting circa 150 miljoen inwoners van China een reis naar het buitenland boeken.

De twee grootste economieën ter wereld, China en de Verenigde Staten, zijn samen goed voor 35% van de uitgaven in de wereldwijde reis- en toerisme-industrie, gevolgd door Japan, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Over de hele lijn verwacht de OESO dat in de komende jaren circa 600 miljoen extra “nieuwe gasten” zullen toetreden tot de toerismemarkt.

Internationale trends zijn voortdurend in beweging. Een voorbeeld hiervan is de opkomst van het kansspelentoerisme (casino’s) in Azië, dat de voorbije twee jaar met 11% gestegen is in regionale hotspots zoals Macau, Singapore en de Filippijnen.

Eén van de grootste duurzame veranderingen in de wereldwijde reis- en toerisme-industrie is echter niet geografisch, maar demografisch. Nu de wereldwijde levensverwachting alsmaar toeneemt (alleen al tussen 2000-2016 een stijging van 5,5 jaar), stijgt ook het aantal gepensioneerde reizigers.

De komende 35 jaar zal het aantal mensen dat ouder is dan 85 met een factor drie toenemen. Uiteraard hebben zij niet allemaal de tijd en de middelen of zijn ze nog in staat om tot op hoge leeftijd te kunnen reizen.

In Duitsland bijvoorbeeld heeft twee derde van de bevolking het afgelopen jaar een vakantiereis gemaakt, het hoogste percentage ooit. Volgens de BAT Foundation for Future Studies kan deze groei hoofdzakelijk worden toegeschreven aan de leeftijdsgroep van 55 jaar en ouder, en met name aan mensen tussen de 65 en 74 jaar.

Dezelfde trend doet zich wereldwijd voor in andere ontwikkelde landen, waar deze in toenemende mate mobiele « grijze markt » een steeds groter deel van de uitgaven voor reizen en toerisme voor zijn rekening neemt. En wat voor deze sector geldt, geldt ook voor andere sectoren zoals retail, restaurants en zelfs fitness.

Ondanks al deze positieve indicatoren, staat de toerismesector voor een groot aantal uitdagingen, zoals het toegenomen bewustzijn van het negatieve effect van al dat reizen op het milieu, en met name van de luchtvaart. Veiligheid is een andere kwestie die hoger dan ooit op de lijst van zorgen van toeristen staat en zeer onvoorspelbaar is.

De « grijze markt » neemt een steeds groter deel van de uitgaven voor reizen en toerisme voor zijn rekening.

Nu in onze mobiele wereld iedereen 24 uur per dag bereikbaar is, zal de « out of office » -melding binnenkort tot het verleden behoren. Daarom is connectiviteit voor de meeste reizigers een kernvereiste geworden, waardoor de exploitatiekosten van de hotelsector overal toenemen, ook op een privé-eiland, en waardoor de betekenis van « weg van alles » voor altijd zal veranderen.

 

Dit artikel is samengesteld door KBL European Private Bankers. De inhoud van dit document en de hierin geuite standpunten - op basis van informatie die afkomstig is van bronnen die wij als betrouwbaar achten - zijn die van het Group Asset Allocation Committee (GAAC) van KBL epb op datum van juni 2019 en kunnen aan veranderingen onderhevig zijn. Dit artikel is van algemene aard en vormt in geen geval een juridisch, boekhoudkundig, fiscaal of beleggingsadvies. De beleggers dienen in het achterhoofd te houden dat prestaties uit het verleden geen indicatie vormen voor de toekomst en dat de waarde van een belegging kan stijgen of dalen.

Lees ook

horloge

Een gepersonaliseerd vermogensbeheer

U geniet van een volledig gepersonaliseerde aanpak. In samenwerking met een team van exper ts in hun respectieve domeinen en gebruikmakend van performante informaticamiddelen, concentreren onze private bankers zich uitsluitend op uw specifieke behoeften.

Lees meer
Une-gestion-durable-de-votre-portefeuille

Een duurzaam beheer van uw portefeuille

Wilt u zowel financieel rendement als maatschappelijke impact? Kies dan voor duurzaam portefeuillebeheer. U investeert in een positieve toekomst, voor uzelf en de volgende generaties. In lijn met uw waarden, zal uw vermogen geïnvesteerd worden in verantwoordelijke, zorgvuldig geselecteerde bedrijven.

Lees meer
investissement-immobilier

Anders investeren in vastgoed?

Hebt u, net als de meeste Belgen, ook een baksteen in de maag? Nochtans: rechtstreeks in fysiek vastgoed investeren is een kapitaalintensieve investering, die toch wel een aantal risico’s inhoudt. Daarom bieden we u bij Puilaetco Dewaay Private Bankers oplossingen aan waarmee u ook onrechtstreeks in immobiliën kunt investeren.

Lees meer