27
juni 2019

Een grote sprong over de grens

Chinese toeristen maken verdere reizen, blijven langer en geven meer uit dan ooit - en dit is nog maar het begin.

le_grand_bond_vers_letranger_unsplash_raj_eiamworakul_puilaetco_dewaay
© Photo by Raj Eiamworakul on Unsplash

Het Chinese toerisme naar het buitenland is de afgelopen jaren zo snel gegroeid dat het een belangrijke motor van de wereldwijde economie geworden is. Het zou zelfs een gunstige impact kunnen hebben op het huidige handelsdispuut tussen Beijing en Washington, omdat het ook de belangrijkste factor is die bijdraagt aan het terugbrengen van het overschot op de lopende rekening van China. Hierdoor zouden de spanningen met landen zoals de Verenigde Staten, die grote handelstekorten met China hebben, kunnen afnemen.

Vandaag de dag maken Chinese toeristen meer dan 4 miljard binnenlandse vakantiereizen per jaar. De echte groei zit echter in het toerisme naar het buitenland, dat op jaarbasis met meer dan 6% gegroeid is en dat naar verwachting zal blijven doen nu de Chinezen rijker worden en aan minder visabeperkingen onderworpen zijn.

Dit jaar zullen Chinese toeristen naar verwachting 150 miljoen reizen naar het buitenland maken (in 2010 waren dat er nog 57 miljoen) en bijna EUR 270 miljard uitgeven. Hierdoor is China de grootste markt voor buitenlandse reizen ter wereld, op basis van zowel het aantal reizen als de uitgaven per reiziger.

Korte vluchten zoals naar Hongkong en Macau zijn momenteel het meest populair bij Chinese toeristen. Het marktaandeel van meer afgelegen bestemmingen zoals Australië, Europa en de Verenigde Staten neemt snel toe en zal naar verwachting uiteindelijk goed zijn voor de helft van het Chinese toerisme naar het buitenland.

In 2003 waren het nog maar 150.000 Chinese toeristen die de VS bezochten, vergeleken met meer dan 3 miljoen in het afgelopen jaar alleen. Na meer dan tien jaar van aanhoudende groei is China momenteel het land met de hoogste toeristenuitgaven in de Verenigde Staten. Dit kan worden toegeschreven zowel aan het grotere aantal Chinese bezoekers als aan hogere gemiddelde uitgaven, volgens Nielsen gemiddeld rond de USD 4.500 per bezoeker.

Bedrijven die willen profiteren van het toegenomen Chinese toerisme zouden zich moeten realiseren dat Chinezen nog maar sinds relatief korte tijd naar het buitenland kunnen reizen en dat hun voorkeuren zich snel hebben ontwikkeld. Hoewel ze nog steeds veel uitgeven in winkels (met een duidelijke voorkeur voor luxegoederen en een grote belangstelling voor belastingvrije winkels op luchthavens), kiezen ze, in de lijn van de wereldwijde trend, in toenemende mate voor ervaringsreizen.

In plaats van een race langs iconische monumenten met vijf minuten tijd om een selfie te maken, kiezen Chinese reizigers steeds vaker voor langere verblijven, meer bepaald jongere reizigers die hun betalingen doen op hun mobiele telefoon via platforms als WeChat (meer dan 800 miljoen gebruikers) en Alipay (meer dan 400 miljoen gebruikers). 

Voor alle leeftijdsgroepen is goed eten een belangrijke activiteit. Volgens McKinsey stelt een derde van de Chinese toeristen dat gastronomisch eten een belangrijke factor is bij het kiezen van een reisbestemming.

Met een gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking van EUR 14.000, kan slechts een fractie van de Chinezen zich een maaltijd met een Michelinster veroorloven. Niettemin is een fractie van 1,4 miljard mensen een enorm groot aantal dat bijna 10% van alle miljonairs ter wereld omvat.

Dit artikel is samengesteld door KBL European Private Bankers. De inhoud van dit document en de hierin geuite standpunten - op basis van informatie die afkomstig is van bronnen die wij als betrouwbaar achten - zijn die van het Group Asset Allocation Committee (GAAC) van KBL epb op datum van juni 2019 en kunnen aan veranderingen onderhevig zijn. Dit artikel is van algemene aard en vormt in geen geval een juridisch, boekhoudkundig, fiscaal of beleggingsadvies. De beleggers dienen in het achterhoofd te houden dat prestaties uit het verleden geen indicatie vormen voor de toekomst en dat de waarde van een belegging kan stijgen of dalen.

Lees ook

horloge

Een gepersonaliseerd vermogensbeheer

U geniet van een volledig gepersonaliseerde aanpak. In samenwerking met een team van exper ts in hun respectieve domeinen en gebruikmakend van performante informaticamiddelen, concentreren onze private bankers zich uitsluitend op uw specifieke behoeften.

Lees meer
Une-gestion-durable-de-votre-portefeuille

Een duurzaam beheer van uw portefeuille

Wilt u zowel financieel rendement als maatschappelijke impact? Kies dan voor duurzaam portefeuillebeheer. U investeert in een positieve toekomst, voor uzelf en de volgende generaties. In lijn met uw waarden, zal uw vermogen geïnvesteerd worden in verantwoordelijke, zorgvuldig geselecteerde bedrijven.

Lees meer
investissement-immobilier

Anders investeren in vastgoed?

Hebt u, net als de meeste Belgen, ook een baksteen in de maag? Rechtstreeks in fysiek vastgoed investeren is nochtans een kapitaalintensieve investering die toch wel een aantal risico’s inhoudt. Daarom bieden we u bij Puilaetco Dewaay Private Bankers oplossingen waarmee u ook onrechtstreeks in vastgoed kunt investeren.

Lees meer