30
september 2019

Beurs: leren om de klant te waarderen en niet zozeer het product

Om de waardering te bepalen van aandelen die uit de digitale revolutie ontstaan zijn, moet men een nieuwe benadering hanteren. Om een aandeel van de digitale maatschappij te waarderen, zijn de goeie oude methodes (veelvoud, actualisering van de toekomstige cashflows) niet meer adequaat.

client_LD

Dat wilde de studie « New Economy, new KPI’S: the customer era » van het consultingbureau Fabernovel aantonen. De klant zou te afwezig zijn in de klassieke evaluatiemethodes.

Heeft Jeff Bezos niet de gewoonte om in de raad van bestuur een stoel leeg te laten om eraan te herinneren dat de klant deel uitmaakt van de « board »?

Naast dit psychologische aspect volgt een bedrijf zoals Amazon 500 indicatoren in realtime waarvan 80% betrekking heeft op de klant, volgens de studie van Fabernovel. Ter vergelijking: de bedrijven van de CAC 40 publiceren gemiddeld slechts 1,7 klantenindicatoren.

Zoals de auteur van de studie, Axelle Ricours-Dumas, aangeeft: « Sommige digitale bedrijven publiceren slechte resultaten en hebben een hoge waardering, omdat ze klantengegevens hebben die een schatting van hun langetermijnpotentieel geven.

Performance-indicatoren helpen om de waarde aan te tonen van een model waarin de verwervingskost van een nieuwe klant hoog is, maar de toekomstige inkomsten groot zijn, omdat men hem kan binden en zijn getrouwheid kan verhogen ».

Volgens deze analiste is één van de meest bewijskrachtige voorbeelden de dienst Prime van Amazon: de verwervingskost van nieuwe klanten is hoog, maar ze verbruiken veel meer. Resultaat: op basis van deze waardering van de « levenscyclus » van de klant, zou een klant van Netflix 895 dollar waard zijn, een klant van Uber 553 dollar, van Facebook 208 dollar, van Spotify 98 dollar en van Twitter 92 dollar.

Kortom, volgens de studie van Fabernovel ligt de rijkdom van een bedrijf meer in de klant dan in het product.

Photo by Austin Distel on Unsplash

Lees ook

Une-gestion-durable-de-votre-portefeuille

Een duurzaam beheer van uw portefeuille

Wilt u zowel financieel rendement als maatschappelijke impact? Kies dan voor duurzaam portefeuillebeheer. U investeert in een positieve toekomst, voor uzelf en de volgende generaties. In lijn met uw waarden, zal uw vermogen geïnvesteerd worden in verantwoordelijke, zorgvuldig geselecteerde bedrijven.

Lees meer
investissement-immobilier

Anders investeren in vastgoed?

Hebt u, net als de meeste Belgen, ook een baksteen in de maag? Rechtstreeks in fysiek vastgoed investeren is nochtans een kapitaalintensieve investering die toch wel een aantal risico’s inhoudt. Daarom bieden we u bij Puilaetco Dewaay Private Bankers oplossingen waarmee u ook onrechtstreeks in vastgoed kunt investeren.

Lees meer
Pourquoi-choisir-puilaetco-dewaay-pirvate-bankers

Waarom kiezen voor Puilaetco Dewaay Private Bankers?

Sinds 1868 hebben we maar één enkele missie: u performante, gepersonaliseerde en verantwoorde oplossingen bieden. Als private bankers focussen we op een volledig gepersonaliseerde aanpak, gebaseerd op onze ervaring, geschiedenis en geavanceerde technologie.

Lees meer